Fem­ke Krij­ger heeft het syn­droom van Usher. Door deze pro­gres­sie­ve ziek­te ver­liest ze lang­zaam haar zicht en gehoor – en daar­mee haar leven als jurist, echt­ge­no­te en moe­der. Beel­dend, eer­lijk en met humor beschrijft Krij­ger het pro­ces van rouw en reva­li­da­tie. Maar er is niet alleen ver­lies. Ze ont­dekt een manier van waar­ne­men waar­mee ze inten­ser ver­bon­den is met de wereld dan ooit tevo­ren, aldus de beschrij­ving van de uitgever.

Eelke: #vindikleuk

“omdat het niet ‘zie­lig’ is of zoals de schrijf­ster het zelf zegt: ‘Mijn ver­haal is geen zie­lig ver­haal, maar een men­se­lijk ver­haal waar­in ik ver­tel over hoe ik de wereld nu beter waar­neem dan ooit, ter­wijl ik bij­na blind ben en ern­stig slecht­ho­rend’. Dat is pre­cies wat het boek voor mij zo razend inte­res­sant maakt. Fem­ke neemt je mee, als een onder­zoe­ker in haar eigen per­soon­lij­ke pro­ces, zoals bij een weten­schap­pe­lij­ke ont­dek­kings­tocht. Ter­wijl het toch ner­gens afstan­de­lijk wordt, eer­der poë­tisch en troos­tend. Het gaat ver­der dan het benoe­men van (hoofd)kennis en erva­rin­gen, het gaat over het door­voe­len en waar­ne­men ervan. Dat doet Fem­ke bij­voor­beeld door het beschrij­ven van haar rij­ke dro­men en de bij­zon­de­re momen­ten tij­dens haar oplei­ding tot Shi­at­su-mas­seur. Fem­ke ont­dekt zelfs dat ze meer dan de vijf beken­de zin­tui­gen tot haar beschik­king heeft om de wereld waar te nemen.

Zelf heb ik een spier­ziek­te en maak gebruik van een rol­stoel, toch levert het boek mij ook veel (h)erkenning en inzich­ten op. De zoek­tocht om in ver­bin­ding te blij­ven met jezelf, de wereld en de men­sen die je lief hebt, is uni­ver­seel. Ik heb regel­ma­tig zit­ten hui­len bij het boek, omdat Fem­ke zo mooi woor­den vindt voor wat ik soms ook ervaar. Bij­voor­beeld over de afhan­ke­lijk­heid van hulp en hoe ze zich vaak aan­past aan de ander: ‘De ander geeft hulp die hem of haar nodig lijkt. Het is vaak de hulp zoals iemand het zelf graag zou krij­gen. Alle goe­de inten­ties ten spijt, maar wan­neer weder­zijd­se afstem­ming ont­breekt, leidt dit auto­ma­tisch tot aan­pas­sing. Ik pas mij aan […] Het steeds weer aan­pas­sen sluipt mijn lichaam in, beperkt mijn bewe­ge­lijk­heid en daar­mee mijn eigen expres­sie. Ik krijg last van een stij­ve nek, mijn ogen wor­den dof­fer en mijn kaak ver­strakt.
Als ik dit lees word ik mij bewust dat ook ik de prijs betaal voor een leven in afhan­ke­lijk­heid. Prach­tig ook om te lezen hoe Fem­ke hier later weer op terug­komt. ‘De even­wichts­kun­ste­naar past zich aan om staan­de te blij­ven. Soms geeft hij mee, soms biedt hij tegen­wicht, maar hij geeft zich­zelf nooit op, dan zou hij val­len […] Een wan­kel pro­ces van even­wicht pro­be­ren te vin­den tus­sen ver­lies en ver­lan­gen’. Zo waar, geluk­kig staat de doos tis­sues nog op tafel.

Het boek is geen ‘en nu weet ik het en komt alles goed ver­haal’…, wat me soms kan irri­te­ren bij ego­do­cu­men­ten over ziek­te en han­di­cap. Het biedt troost, wij­ze inzich­ten en hoop, dat wel. Ik ben er een stuk­je ster­ker door gewor­den. Ik ga het zeker her­le­zen en raad het ieder­een aan die wel­eens wan­kelt, waar dan ook door. Wie doet dat nou niet?”

Cover van boek De evenwichtskunstenaar met een figuurtje balancerend op het slappe koord

Dit boek zelf lezen?

Het boek ‘De even­wichts­kun­ste­naar; hoe ik leer waar­ne­men nu ik doof en blind word’ van Fem­ke Krij­ger is te koop in de boek­han­del of onli­ne te bestel­len via Bru­na (buy local 😊)